Corona update – Apotheek Dante – Rotterdam

Apotheek Dante

Dantestraat 456 3076KV Rotterdam Tel:010-4192884 Fax:010-4190213

Corona update

Graag uw aandacht voor de volgende voorzorgsmaatregelen:

  • Kom niet naar de apotheek wanneer u griep heeft, verkouden bent, luchtwegklachten heeft en/of moet hoesten. Mocht u last hebben van deze verschijnselen, adviseren wij u contact op te nemen met de apotheek. Wij zullen dan in overleg met u afspraken maken over de levering van de medicijnen (bezorging of medicijnkluis). Wij vragen u met klem NIET naar de apotheek te komen! Op die manier proberen wij andere patiënten en onszelf te beschermen.
  • In de apotheek hanteren wij uiteraard de 1,5 meter regel. Houd daar alstublieft rekening mee!
  • Wij geven de voorkeur de recepten direct naar ons te laten doorsturen via uw voorschrijver. Heeft u een papieren recept? Deelt u deze dan met ons VOOR u naar de apotheek komt. Zo kunnen wij het recept klaarleggen en hoeft u minder tijd in de apotheek door te brengen. Emailadres: assistenten@danteapotheek.nl
  • Wij hanteren de normale aflevertermijnen en hoeveelheden van voorgeschreven medicijnen. Op dit moment is er geen noodzaak dat u een grotere voorraad van uw medicijnen in huis heeft.
  • Wij desinfecteren veel aangeraakte oppervlakten meerdere keren per dag zoals pinautomaten en de medicijnkluizen buiten.
  • Onze openingstijden zijn ongewijzigd
    • Maandag tot en met vrijdag 08.30 uur tot 17.30 uur. Per 1 juni verruimen wij deze openingstijden en zijn wij van maandag t/m vrijdag geopend van 08.00 uur tot 17.30 uur en zaterdag van 10 – 14 uur.
    • Zaterdag 10.00 uur tot 14.00 uur
  • Wij hebben nog op voorraad
    • Handgels in verschillende formaten
    • Ontsmettende middelen
    • Handschoenen in verschillende formaten
    • Chirurgische mondkapjes

Levering medicatie

Zoals u wellicht ook heeft gemerkt, kan het een paar werkdagen langer duren voordat wij de bestelde medicatie kunnen uitleveren. In sommige gevallen ligt het aan de groothandel, die bij drukte zoals in de eerste dagen van de lockdown de stroom recepten niet aankan en in andere gevallen ligt het aan de fabrikant die de medicijnen niet uit kan leveren vanwege productieproblemen. Veel grondstoffen komen namelijk uit China en India.

Door ruim van te voren (in grotere hoeveelheden) te bestellen, kunnen we als apotheek proberen de bovengenoemde problemen te omzeilen.  Daarom willen wij u graag het volgende voorleggen.

Herhaalservice

Gebruikt u langere tijd dezelfde medicijnen ? Dan kunt u zich aanmelden voor de herhaalservice. Wij zorgen ervoor dat uw medicijnen tijdig herhaald worden. Let op: deze service is alleen mogelijk bij de aangesloten huisartsen.. Eventueel kunt u de herhaalservice combineren met de medicijnkluizen. U ontvangt dan om de drie maanden een sms’je voor de medicijnkluis.

Herhaalservice synchroniseren

Bent u aangemeld voor de herhaalservice maar moet u iedere keer voor een geneesmiddel steeds weer terug komen naar de apotheek ? Dan willen wij u graag hierbij vragen aan de apotheek de aantallen van alle medicatie die u gebruikt door te geven. Wij zullen dan de aantallen gelijk trekken, zodat u alles in een keer ontvangt!

Datum telling Medicatie Aantal tabletten in huis

Medicatiecheck

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een deel van de ziekenhuisopnames is te wijten aan medicatiefouten. Bijna de helft van deze ziekenhuisopnames is te voorkomen door een medicatiebeoordeling, waarbij de apotheker, huisarts en patiënt samen het medicijngebruik beoordelen.   Het grootste risico op bijwerkingen lopen oudere mensen die veel geneesmiddelen gebruiken. Zij lijden namelijk veelal aan meerdere aandoeningen en worden door meerdere zorgverleners behandeld. Wilt u ook een medicatiecheck ? Dan kunt u contact opnemen met de apotheek. Wij zullen dan in een gesprek met u checken of de behandeling met medicijnen optimaal is afgestemd op uw situatie en zullen dit bespreken met uw huisarts.

Maak gebruik van onze services o.a.:

  • Bezorgservice
    • U kunt uw geneesmiddelen laten bezorgen. Ook wanneer u een zwakkere gezondheid heeft en / of sociale contacten wilt vermijden, dan kunnen wij zonder extra kosten uw geneesmiddelen bij u thuis bezorgen. Geeft u dit dan aan ons door (telefoon 010 455 57 50)
    • Onze bezorger zal zoveel mogelijk alles door de brievenbus doen. Mocht het pakketje te groot zijn, dan zal hij het pakketje, na aanbellen, voor de deur neerzetten en afstand nemen.
    • Heeft u producten nodig uit de apotheek en kunt u niet naar buiten ? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen de desgewenste producten bij u bezorgen.
  • Medicijnkluis
    • Wij hebben twee medicijnkluizen tot onze beschikking. U ontvangt zodra het pakketje geladen wordt een sms-bericht. Het berichtje is maximaal 2 dagen geldig. Gedurende deze twee dagen kunt u 24 uur per dag met de unieke code het pakketje uit de kluis halen. Ook heeft u eventueel de mogelijkheid aan de kluis met de pin te betalen.
    • Mocht u handverkoopproducten uit de apotheek willen hebben (van paracetamol tot aan huid crèmes), kunnen wij deze ook voor u in de kluis laden.
  • Herhaalservice
    • Gebruikt u langere tijd dezelfde medicijnen? Dan kunt u zich aanmelden voor de herhaalservice. Wij zorgen dat u op tijd uw herhalingen van medicijnen heeft. Vooral in tijden waarin we geneesmiddeltekorten verwachten, kunnen wij als apotheek beter inkopen. Wij vragen de recepten aan bij uw voorschrijver.  U kunt er zelfs voor kiezen de herhaalservice te combineren met de medicijnkluizen. U ontvangt dan om de drie maanden een sms’je voor de medicijnkluis.

Beschikbaarheid van medicijnen en hulpmiddelen

Iedere dag proberen we zo goed mogelijk genees-en hulpmiddelen in te kopen, zodat we iedereen ook kunnen voorzien van de medicatie. De groothandel heeft aangegeven dat het uitleveren langer duurt dan normaal. Voor de coronacrisis konden wij tot 17 uur bestellen en werd de volgende werkdag alles uitgeleverd. Het kan nu echter voorkomen dat de levering door de groothandel een aantal dagen vertraagd is. Wij adviseren u met klem het sms’ je af te wachten. Op die manier weet u zeker dat de medicatie is uitgeleverd.

Omdat de paracetamol de beste keus is bij keelpijn en koorts, is er momenteel meer vraag naar paracetamol. Om te zorgen dat al onze patiënten toegang hebben tot dit product, hanteren wij een maximum van 2 doosjes per klant.

Ook hebben wij nog desinfectiemiddel in verschillende formaten, thermometers, alcoholdoekjes en verschillende soorten vitamines op voorraad.

Er is echter geen bewijs dat het nemen van een hoge dosering van vitamine C voorkomt dat u besmet raakt met het coronavirus. Een goede weerstand is altijd belangrijk!

Wat kunt u doen om uw weerstand te verhogen?

  • Drink voldoende (minimaal 1,5-2 liter water of thee per dag)
  • Eet gezond en gevarieerd
  • Blijf in beweging !
  • Slaap voldoende en rust uit!

Heeft u vragen ?

Heeft u vragen over uw medicijnen of hulpmiddelen? Neem dan contact met ons op! Wij staan met het voltallig team klaar om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het zijn spannende tijden voor ons allemaal! Daarom is het juist in deze tijd extra belangrijk dat wij uw medicijnen en zelfzorgproducten controleren. U kunt blijven rekenen op onze deskundigheid voor veiligheid van uw medicijngebruik.

Samen komen we er doorheen!